تجربه رانندگی با هیوندای اکسنت کرمان موتور

شرکت کرمان موتور به مناسبت ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی با حضور اصحاب رسانه‌، اقدام به برگزاری تست درایو برای سه محصول هیوندای النترا، هیوندای اکسنت مونتاژ و هیوندای توسان کرد. این تست و تجربه رانندگی برای خبرنگاران در پیستی که این شرکت در اداره تحویل شماره یک خود به صورت اختصاصی تدارک دیده بود، رقم خورد. در این مطلب تست درایو هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان موتورمورد بررسی قرار می گیرد.

اکسنت، سدان جمع و جور هیوندای موتورز است که عمر آن اکنون به 24 سال رسیده است. در سال 1994 کمپانی هیوندای، نسخه جدید اکسل را با نام اکسنت روانه بازار کرد. اکسنت در دو نسخه سدان 4 در و هاچ بک 5 در ارائه می‌شد. نسل دوم این خودرو در سال 1999 معرفی شد. طراحی نسل دوم اکسنت کاملا تغییر کرده بود و فرم کلی بدنه زیباتر و بروزتر از قبل به نظر می‌رسید. در سال 2003 نسل دوم فیس لیفت شد و نسخه سدان آن در سال 2006 به بازار عرضه شد. این خودرو همان هیوندای ورنای نام آشنای بازار ایران است که هنوز هم به عنوان خودرویی اقتصادی و کم استهلاک که توسط قطب کرمانی صنعت خودروی کشور مونتاژ می‌شد، از آن یاد می‌شود. نسل سوم اکسنت هم در سال 2005 در نمایشگاه نیویورک با طراحی جدید و ابعاد بزرگتر رونمایی شد. و اما نسل چهارم اکسنت در سال 2010 معرفی شد. این نسل با زبان طراحی جدید هیوندای و با چهره بروز و اسپرت عرضه شد. نسل چهارم اکسنت در سال 2014 فیس لیفت شد و این نسخه همان اکسنتی است که هم اکنون توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود. اخیرا کمپانی هیوندای نسل پنجم اکسنت را رونمایی کرده است که طراحی این نسل ارتقای زیادی یافته و شباهت‌هایی با برادر بزرگ خود یعنی هیوندای النترا دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در آینده این نسخه نیز توسط کرمان موتور در ایران عرضه خواهد شد.

پیشرانه 1.6 لیتری اکسنت مونتاژ کرمان موتور با چهار سیلندر و 16 سوپاپ می‌تواند 122 اسب بخار در دور 6300 و گشتاور 155 نیوتن متر در دور 4200 را به کمک یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به چرخ‌های جلو منتقل کند. حداکثر سرعت اکسنت 190 کیلومتر بر ساعت بوده و از تجهیزات و امکانات رفاهی آن می‌توان به سنسور نور، کامپیوتر سفری، تهویه اتوماتیک، صفحه نمایشگر 7 اینچی، رهیاب، سیستم کنترل پایداری esp و… اشاره کرد.

تست درایو هیوندای اکسنت کرمان موتور

با نشستن در کابین اکسنت، نکته‌ای که در نگاه اول توجه شما را جلب می‌کند داشبورد ساده و خلوت اما کاربردی آن است به گونه‌ای که همه چیز در جای مناسب قرار گرفته تا راننده به راحتی بتواند از امکانات خودرو استفاده کند. داخل کابین اکسنت جادار به نظر نمی‌رسد. اما واقعیت این است که ارگونومی و طراحی کابین به گونه‌ایست که فضای نشستن برای سرنشنیان عقب و جلو قابل قبول و بیش از حد انتظار ما بود.

دکمه استارت را لمس کرده و خودرو با صدای کم و به آرامی روشن می‌شود. دنده را در وضعیت D قرار داده تا سواری اکسنت را به چالش بکشیم. خودرو به آرامی شروع به حرکت می‌کند. بخاطر کم بودن زمان و کوتاه بودن مسیر تست، تصمیم گرفتم با کوبیدن بر سر پدال گاز از قدرت پیشرانه اکسنت بهره بیشتری برده و آن را به چالش بکشم. از اکسنت با گیربکس 4 سرعته نمی‌توان انتظار شتاب فوق‌العاده‌ای داشت اما هارمونی هماهنگ تعویض نرم دنده‌ها با صدای  پیشرانه، حس خوبی را توسط این سدان کامپکت خانوادگی به راننده منتقل می‌کند. در بحث هندلینگ، اکسنت مورد آزمایش ما نمره قبولی می‌گیرد و در پیچهای تند مسیر، کم فرمانی از خود بروز نداد و عقب خودرو نیز شیطنتی برای خارج شدن از مسیر نمی‌کرد. اما اکسنت آن خودرویی نیست که هیجان لازم را برای دریفت و حرکات نمایشی به شما منتقل کند! اما در عوض تعلیق نرم خودرو، سواری راحت و با آسایشی را برای شما تضمین خواهد کرد.

کیفیت متریال استفاده شده در کابین این خودروی اقتصادی هیوندای قابل قبول است اما با توجه به آخرین بروزرسانی آن، نسبت به محصولات روز هیوندای اندکی فاصله وجود دارد. اکسنت در نسل‌های گذشته و امروزی خود توانسته است در بحث کیفیت پیشرانه، گیربکس و کم استهلاکی، برای خود خوش‌نامی و مقبولیتی دست و پا کند. در واقع اکسنت در مقابل رقبای مونتاژی خود همچون مزدا 3 گروه بهمن و کیا سراتو آپشنال سایپا حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود و ارزش خرید توجیه‌پذیری خواهد داشت.

 

 

کرمان موتور

تست درایو

هیوندای اکسنت