پاسخ سازمان توسعه تجارت به ادعای زیان واردکنندگان خودرو

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در حال حاضر واردات خودرو ادامه دارد و تنها برای مدتی تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید واردات، جلوی ثبت سفارش گرفته شده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو از شکایت این انجمن از سازمان توسعه تجارت به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو و ادعای دریافت ضرر و زیان ۳۵ میلیارد تومانی از این سازمان خبر داد.

فرهاد احتشام‌زاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:

دو روز پیش شکایت از رییس و معاون سازمان توسعه تجارت در قوه قضاییه ثبت شده و دیروز نیز این شکایت برای رسیدگی به شعبه مربوطه ارسال شد.

وی با بیان اینکه این شکایت به این دلیل بوده که سازمان توسعه تجارت برخلاف قانون، ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف و باعث ایجاد خسارت مادی و معنوی به شرکتهای واردکننده خودرو شده است، خاطرنشان کرد:

فکر می‌کنیم ظرف یک هفته‌ آینده این شکایت به نتیجه رسیده و علاوه بر بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، ضرر و زیان وارد شده به شرکتها نیز دریافت شود. به دلیل توقف ثبت سفارش در یک ماه اخیر حدود پنج هزار دستگاه خودرو با میانگین قیمت ۲۰۰ میلیون تومان در گمرک متوقف شده که خسارت خواب سرمایه، هزینه انبارداری گمرک، ۱۸ درصد خسارت تاخیر در تحویل پرداختی به مشتریان و هزینه تسهیلات دریافتی از بانکها فقط تا امروز حدود ۳۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود که باید از سوی سازمان توسعه تجارت پرداخت شود. این رقم تنها خسارت مادی است که تا امروز به واردکنندگان خودرو وارد شده و خسارت معنوی ناشی از نارضایتی مشتریان از عدم دریافت خودروی خریداری شده در موعد مقرر نیز، باید محاسبه و پرداخت شود.

سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد.

با این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و این موضوع باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

 طرح ساماندهی واردات خودرو باعث شد قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت شخصا وارد عمل شده و اعلام کند که واردات خودرو متوقف نشده ضمن آنکه با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، ‌قیمت این محصولات نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ در این زمینه اظهار کرد:

خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهه اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود زیرا عرضه نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است".

پاسخ سازمان توسعه تجارت به واردکنندگان خودرو

 علی علی آبادی، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت؛ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:

از تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۵ بر اساس ابلاغیه معاونت اول ریاست‌جمهوری و ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی ثبت سفارش خودرو با شرط دارا بودن نمایندگی مجاز انجام می‌شد و از آن تاریخ تنها نمایندگان رسمی مجاز بودند در سامانه ثبتارش به درخواست واردات بپردازند. این روند تا مدتی پیش نیز ادامه داشت تا اینکه از ماه قبل برای مدت کوتاهی به دلیل آمارگیری و پس از آن بارگذاری تعرفه‌ها از سامانه ثبتارش به سامانه جامع تجارت روند ثبت سفارش با کندی همراه شد و پس از آن دستورالعملی در این حوزه به هیات دولت پیشنهاد شده است که در صورت تصویب در هیات دولت ضوابط واردات خودرو تغییر خواهد کرد. تا زمانی که دستورالعمل جدید هیات دولت برای فعالیت در این بخش ابلاغ نشود، به طور موقت ثبت سفارش متوقف خواهد بود اما باید به این نکته توجه داشت که توقف ثبت سفارش به معنی متوقف شدن واردات خودرو نیست، چرا که در پنج ماهه اول امسال تعداد خودروهای وارداتی حدود ۳۴ تا ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. از سوی دیگر ثبت سفارش‌های پیشین به مدت شش ماه اعتبار دارد و قطعا بعد از ابلاغ مصوبه جدید ثبت سفارش واردات خودرو کماکان ادامه خواهد یافت.

علی ‌آبادی با تاکید بر اینکه با توجه به افزایش حجم واردات و عرضه به طور طبیعی قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا می‌کند، گفت:

با وجود آنکه عرضه در این قسمت بیشتر شده نوعی افزایش کاذب قیمت را شاهدیم که بهانه آن بحث قطع بودن سامانه ثبت سفارش است. در حالی که اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده و واردات خودرو مانند گذشته ادامه دارد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در پاسخ به این سوال، که چرا سازمان توسعه تجارت یکباره و در ماه‌های پایانی فعالیت دولت چنین تصمیماتی را اعمال کرده است؟ توضیح داد:

این موضوع از سال قبل از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت پیشنهاد داده شده بود و در دولت در حال بررسی قرار داشت. در هر صورت این تصمیم برای واردات کشور مفید دانسته شده و به منظور بهبود وضعیت، حمایت از تولید و همچنین ساماندهی واردات خودرو تصمیم بر آن گرفته شده است که در این حوزه شاهد تغییراتی باشیم.

 

واردکنندگان

خودرو

وارداتی

زیان