هیوندای اکسنت محصول بعدی کرمان موتور؟

19 سال پیش، در روزهایی که هیوندای و دیگر خودروسازان کره‌ای با شدت هرچه تمام‌تر کار می‌کردند تا جهانی شوند، اکسنت متولد شد .

سدان سایز کوچکی که در بازار استرالیا به آن اکسِل می‌گفتند. در حالی که خود اکسنت به عنوان جانشین اکسل توسط هیوندای روی کار آمده بود . از همه این‌ها گذشته ، این خودرو در بازار کره جنوبی به اسم ورنا عرضه می‌شود .

همین خودرو با همین اسامی توسط هیوندای بیجینگ در چین، توسط تگ‌آز در روسیه و توسط تاگان‌روگ در مکزیک ساخته می‌شد. در دوره‌ای شرکت آمریکایی کرایسلر آن را تحت برند خودش با نام Attetude و تحت برند دوج با نام Brisa راهی بازار می‌کرد.

این‌ها منهای آن خط تولیدهایی است که توسط میتسوبیشی ژاپن در اسپانیا و ونزوئلا تاسیس شده بود. در پورتوریکو آن را با نام هیوندای Solaris و Brio روی هوا می‌زنند . اینکه چرا ورنا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته بود ( و البته گرفته است ) برمی‌گردد به کیفیت خوب، قدرت مناسب و صد در صد قیمت مقرون به صرفه آن.

سه ضلع مثلثی که موفقیت آن را تا چهار نسل تضمین کرد. خیلی کوتاه بگوییم و بگذریم. آن ورنایی که در ایران می‌بینیم و چند سالی است دیگر نمی‌بینیم،‌ مربوط می‌شد به نسل دوم که بین 2000 تا 2005 روی خط تولید می‌رفت.

 

 

مشخصات مهم

 

 

حجم موتور 1591
تعداد سیلندرها 4
آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) 124 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) 184 نیوتون متر در 4250 دور در دقیقه
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو
نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک
تعداد دنده (جلو) 4
حداکثر سرعت 220
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 11
سیکل ترکیبی مصرف سوخت 6.4 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 5