ورود خودروهای لوکس بدون ثبت سفارش تکذیب شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای، ادعای برخی افراد مبنی بر ورود ۵۱ دستگاه خودروی لوکس با ترک تشریفات و بدون ثبت سفارش را تکذیب کرد.

روز گذشته برخی از رسانه‌ها از وجود اسناد و مدارکی خبر دادند که به‌موجب آن، طی ۳ هفته گذشته تعدادی خودروی لوکس بدون ثبت سفارش از دوبی بارگیری و در بندر ماهشهر تخلیه شده‌اند. بر اساس این مدارک، خودروهایی مانند بی‌ام‌و X4، رنجرور، تویوتا کمری، لکسوس NX200T، تویوتا Rav4 و رنو تالیسمان از جمله خودروهای ورودی به کشور بدون طی مراحل قانونی بوده‌اند.

امروز اما روابط عمومی گمرک ایران با رد این ادعا، اعلام کرد:

قبل از ورود کالا به کشور، افراد با ارائه پیش‌فاکتور، اقدام به اخذ مجوز ثبت سفارش می‌کنند و اگر کد رهگیری این مجوز در سامانه جامع گمرکی توسط اظهارکننده وارد نشود و توسط سامانه مورد شناسایی قرار نگیرد؛ امکان ادامه مراحل بعدی وجود نخواهد داشت.

گمرک ایران با اعلام این مطلب که بر اساس تصمیم مراجع ذی‌صلاح از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، از سال گذشته تنها نمایندگی‌های رسمی و مجاز قادر به ثبت سفارش خودروهای خارجی هستند؛ خاطرنشان کرد:

جدا از حواشی ایجادشده ناشی از این تصمیم و اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به دلیل ایجاد شرایط انحصاری واردات خودرو، تمامی مجوزهای ثبت سفارش خودرو باید توسط نمایندگی‌های مجاز مورد تأیید قرار گیرد که این امر نیز منوط به ارتباط الکترونیکی نمایندگی‌های رسمی خودرو به سامانه ثبت سفارش و ارتباط سیستمی با سامانه جامع گمرکی است. از این‌رو عملا امکان ترخیص هیچ کالایی بدون صدور مجوز ثبت سفارش مقدور نخواهد بود؛ چراکه در صورت عدم صدور مجوز ثبت سفارش، سامانه جامع گمرکی به‌صورت هوشمند از ادامه تشریفات و ارجاع به مراحل بعدی جلوگیری می‌کند.

مدتی است که سامانه ثبت سفارش خودرو توسط وزارت صنعت و معدن بسته شده و امکان هیچ‌گونه ثبت سفارش برای واردات خودروهای خارجی تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. در همین حال بسیاری از خودروهای واردشده به کشور که هنوز روند ثبت سفارش آن‌ها تکمیل نشده است، به‌واسطه این تصمیم در گمرک مانده‌اند و اجازه ترخیص ندارند و همین امر موجب اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو شده است.

 

 

خودرو

لوکس

گمرک

ثبت سفارش