تفاوت 5 میلیون تومانی قیمت خودرو در تهران و شهرستان

این روزها اگر قصد خرید خودروی صفر کیلومتر تولید داخل را از بازار آزاد داشته باشید، با آگهی‌های متفاوتی از سوی فروشندگان و دلالان خودرو مواجه می‌شوید که قیمت‌های مختلفی را برای خودروها در نظر گرفته‌اند. همین موضوع سبب شده است خریداران دچار سردرگمی و تردید در انتخاب خودرو شوند.

همچنین اختلاف قیمت در شهرهای مختلف سبب شده است تقاضا در برخی از شهرها بالا برود و به همین میزان افزایش قیمت برخی از مدل‌های خاص را در پی داشته باشد. به عنوان مثال رنو ساندرو اتوماتیک که این روزها یکی از محبوب‌ترین خودروهای اقتصادی در بازار شناخته می‌شود، به‌دلیل افزایش تقاضا در بازار با افزایش شدید قیمت مواجه شده است.

نکته قابل توجه در خصوص این خودرو، تفاوت قیمت در شهرستان‌ها و تهران است. به‌گونه‌ای‌که ساندرو اتوماتیک صفر کیلومتر پلاک‌شده در تهران قیمتی حدود ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار‌تومان تا ۶۳ میلیون‌تومان دارد، اما همین خودرو در شهرهای دیگر با قیمت کمتری حدود ۵۸ میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود.

تفاوت قیمت خودرو

همچنین یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش قیمت خودرو از سوی دلالان می‌شود، آپشن‌های اضافی است که روی خودروهای صفر کیلومتر در مراکز متفرقه توسط همان دلال‌ها نصب می‌شود. این آپشن‌ها که عموما شامل سیستم مولتی‌مدیا، سنسور پارک و کروزکنترل می‌شود، تحت عنوان پکیج سفارشی شرکت‌ها توسط دلال‌ها به خریداران معرفی می‌شود که در ازای آن مبلغی حدود ۳ میلیون‌تومان بیشتر درخواست می‌کنند.

این پدیده سبب شده است حباب قیمتی کاذبی برای برخی از خودروهای تولید داخل ایجاد شود. در حالی‌که خریداران می‌توانند با مراجعه به مراکز معتبری که از سوی خودروسازان معرفی شده است، با مبلغی کمتر اقدام به تجهیز خودروی خود کنند.

یکی دیگر از خودروهایی که این روزها افزایش شدید قیمت را در بازار آزاد تجربه می‌کند، سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ بوده که به‌دلیل استقبال خوب بازار از آن، ناهماهنگی میان عرضه و تقاضایش ایجاد شده است. از طرفی توقف فروش نقدی و اقساطی این خودرو، دلیل دیگری برای این موضوع خواهد بود.

سوزوکی گرندویتارا کراس‌اووری است که ایران‌خودرو چندسالی تولید آن آغاز کرده است. همچنین عرضه نسخه فیس‌لیفت آن با امکانات رفاهی بیشتر موجب شد مجددا این خودرو به لیست خودروهای محبوب بازار اضافه شود. اما نکته قابل توجه در خصوص بازار این خودرو، افزایش حدود ۱۳ میلیون‌تومانی قیمت آن در بازار آزاد بوده که بهای تمام‌شده را برای نسخه پلاک‌شده آماده تحویل به بیش از ۱۷۰ میلیون‌تومان رسانده است.

حال باید دید که خودروسازان در راستای ایجاد ثبات در بازار چه تمهیداتی را اندیشیده‌اند و با نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضا، حباب قیمتی برخی از مدل‌ها را از بین ببرند.

 

قیمت

خودرو

تهران

شهرستان