کاهش سقف سرعت مجاز در تمامی راه های کشور

ظرف چند سال اخیر تعداد کشته های حوادث جاده ای و تصادفات رانندگی از حدود 28 هزار نفر تا حدود 16 هزار نفر کاهش یافته است.

این کاهش چشمگیر تلفات که با وجود بیشتر شدن تعداد خودروها و رانندگان روی داده، دلایل متفاوتی دارد اما از عمده ترین آن ها می توان به فرهنگ سازی و اجرای سخت گیرانه تر قوانین و بهره گیری از تکنولوژی های مدرن کنترل سرعت اشاره کرد.

حال اما براساس آمار و ارقام جدید اعلام شده توسط پلیس راهور، روند کاهش تلفات رانندگی تا حدی متوقف شده و شاهد ثابت ماندن آمارها در محدوده 16 هزار نفر هستیم که البته براساس استانداردهای جهانی نیز رقم بسیار بالا و تاسف باری محسوب می شود.

پلیس اما حالا در راستای کاهش تلفات و افزایش ایمنی راه ها ضمن تهیه نقشه نقاط حادثه خیز و برنامه ریزی برای اصلاح شرایط نامساعد جاده ها، تصمیم گرفته تا حداکثر سرعت مجاز رفت و آمد در تمامی جاده ها، بزرگ راه ها و اتوبان های شهری را 10 کیلومتر برساعت کاهش دهد.

بر این اساس، سقف سرعت مجاز در آ‌زادراه‌ها از 120 کیلومتر بر ساعت به 110 کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها از 110 کیلومتر بر ساعت به 100 کیلومتر بر ساعت، در راه‌های اصلی از 95 کیلومتر بر ساعت به 85 کیلومتر بر ساعت و در راه‌های فرعی به 70 کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد.

همچنین با توجه به آمارگیری های اخیر حدود 20 میلیون خودرو و ده میلیون موتورسیکلت در کشور شماره گذاری شده اند و با تولید حدود 1.5 میلیون خودرو به صورت سالانه، با توجه به سرعت اندک خروج خودروهای فرسوده از ناوگان، روند افزایشی شمار وسایل نقلیه موجود در کشور به شکل پیوسته ای ادامه دارد.

 

سرعت

مجاز