نحوه ثبت نام کارت سوخت المثنی اعلام شد

خبرهایی از تهیه و تدوین طرحی در مرکز پزوهش‌ ها به گوش می‌ رسد که طبق آن یارانه بنزین به تمام ایرانی ‌های دارای کد ملی تعلق می‌ گیرد.
این طرح از یکسال پیش در مرکز پژوهش های مجلس درحال تهیه و تدوین است که به موجب آن  بنزین به هر فرد ایرانی به جای سهمیه به هر خودرو اختصاص می‌ یابد.
به سراغ کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس رفتیم تا جزئیات این طرح را از وی جویا شویم:
جلالی  در این باره گفت:

سیاستگذاری درباره بنزین در ایران همواره موضوعی پرچالش بوده و تبدیل شدن این محصول به کالایی شاخص در نگاه جامعه سبب شده تا قیمت‌ گذاری آن ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده‌ ای پیدا کند. نظر ما صرفا کارشناسی است و هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

تحلیل شرایط فعلی مصرف بنزین در ایران

رییس مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور، ‌تصریح کرد: شرایط مصرف بنزین در ایران نشان می‌ دهد که ادامه شرایط کنونی موجب شده تا واردات بنزین اجتناب‌ ناپذیر باشد و قاچاق آن نیز ادامه یابد.
وی افزود: در شرایط فعلی هر فردی که تحرک و جابجایی بیشتری داشته باشد، از بنزین ارزان بیشتری استفاده می‌ کند و برعکس، آنهایی که نیاز به سفر درون شهری یا برون شهری کمتری دارند از یارانه پنهان کمتری استفاده می کنند که محاسبه مقدار یارانه پنهان بستگی به در نظر گرفتن نرخ ارز مبنا متفاوت خواهد بود.

اختصاص یارانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی به بنزین

رییس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: دولت سالانه حداقل حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان از طریق توزیع بنزین به خودروهای شخصی و حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به خودروهایی مانند تاکسی‌ های سنتی و اینترنتی، وانت و ... که خدمات عمومی ارائه می دهند، تخصیص می‌ دهد.
جلالی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی نشان می‌ دهد 50 درصد خانوارها از خودروی شخصی استفاده می ‌کنند، گفت: بنابراین آمار اینگونه می‌ توان گفت که نیمی از خانوارها از یارانه پنهان بنزین استفاده نمی ‌کنند، در نتیجه پرداخت یارانه بنزین می‌ تواند امتیازی برای این خانوارها باشد ضمن آنکه خانوارهای دارای خودروی شخصی نیز با دریافت یارانه بنزین به میزان مصرفشان از این یارانه استفاده خواهند کرد.
طرح مرکز پژوهش‌ ها برای پرداخت «یارانه بنزین»
رییس مرکز پژوهش‌ های مجلس با بیان اینکه از آذر ماه 1396 این مرکز طرح ارائه بنزین به هر فرد به جای هر خودرو را در دست بررسی دارد، گفت: در این طرح یارانه نقدی تغییر نخواهد کرد و مطابق قبل و سیاست‌ ها‌ی موجود اجرا خواهد شد اما به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌ اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به‌ طور ماهانه تعلق می‌ گیرد. این سهمیه‌ ها به‌جای کارت سوخت در کارت ملی هوشمند افراد و یا کارت بانکی که از آن به عنوان کارت سوخت برخط تعبیر می‌ شود، بارگذاری می‌ گردد.
وی در تشریح اعتبارات اختصاص یافته به کارت افراد و اشخاص، تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته در کارت فقط قابلیت پرداخت هزینه بنزین در پمپ بنزین‌ ها، پرداخت قبض برق و آب و گاز طبیعی خانوارها و کرایه اتوبوس و مترو در طول ماه را داشته و در پایان ماه در صورت باقی ماندن اعتبار در کارت، به صورت نقد از خودپردازها قابلیت برداشت خواهد داشت.
جلالی در تکمیل این توضیحات، خاطرنشان کرد: در صورت عدم مصرف بنزین، فرد می‌ تواند اعتبار خود را به افراد دیگر از طریق واگذاری اعتبار بفروش برساند، در مرحله اول، در انتهای هر ماه اعتبار باقی مانده در کارت به دولت واگذار و معادل ریالی آن در کارت‌ های افراد قابل برداشت خواهد شد و در مرحله بعد با راه‌ اندازی بازار بنزین سناریوهای مطلوب‌ تری در دسترس خواهد بود.

کارت سوخت المثنی
 

وی با بیان اینکه این طرح سعی بر توزیع عادلانه‌ تر یارانه پنهان بین عموم مردم دارد، تاکید کرد: در این طرح توزیع و مبنای تعیین سهمیه‌ ها، داشتن خودرو نخواهد بود ضمن آنکه با اجرای این طرح منابع جدید درآمدی برای دولت به منظور گسترش حمل و نقل عمومی ایجاد خواهد شد. که امیدواریم دستاورد آن توجه جدی به حمل و نقل عمومی در راستای کاهش مصرف بنزین در شهرهای بزرگ و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز باشد.
رییس مرکز پژوهش‌ های مجلس یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح را جلوگیری از قاچاق سوخت به دلیل اختلاف چشمگیر قیمت در داخل و خارج از کشور دانست و گفت: با اجرای این طرح این امیدواری وجود دارد که مدیریت عرضه سوخت در کشور به صورت هدفمندتر شود.
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه ای 3 روش ثبت نام برای دریافت کارت سوخت را اعلام کرد.
در این اطلاعیه تاکید شده است مالکین خودرو یا موتور سیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت سوخت المثنی ، کارت اولیه آنها ابطال خواهد شد. بنابراین توصیه می شود صرفا افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت نام مراجعه کنند.

نخستین روش ثبت نام

ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 از شبنه 3 آذر ماه با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری انجام پذیر است.
مالکان خودروهای عمومی دولتی اعم از سواری، وانت و موتورسیکلت و مالکان خودروهای قولنامه ای برای ثبت نام کارت سوخت المثنی می توانند همانند گذشته صرفا با مراجعه به دفاتر پلیس+10  نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.
خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آنها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند.

دومین روش ثبت نام

مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی ( www.mob.gov.ir ) و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی و ثبت اطلاعات. این سامانه از 5 آذرماه در دسترس عموم قرار می گیرد و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

سومین روش ثبت نام

دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی از تاریخ 5 آذر ماه به به شرح زیر:
نسخه های Android و IOS  این اپلیکیشن از چهار منبع قابل دریافت است:
· سامانه خدمات همراه دولت (mob.gov.ir)
· ایران اپس(iranapps.ir)
· کافه بازار (cafebazaar.ir)
· اپ استور (appstore.ir)
جدول زمانبندی مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه براساس رقم سمت راست شماره تلفن همراه:

 
 
کارت سوخت المثنی
 

اطلاعات مورد نیاز ثبت نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی :

1- شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه
2- کد ملی و تاریخ تولد مالک که با ثبت آن سایر اطلاعات شناسنامه ای به صورت خودکار نمایش داده می شود.
3- اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی مندرج در بارکد پشت کارت خودرو) یا شماره VIN
4 - انتخاب شماره 16 رقمی یکی از کارت های بانکی عضو شتاب که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش در می آید. صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت (به عنوان مثال 2213****603799) نمایش داده می شود.
5- پس از ورود اطلاعات، پیامی مبنی بر تایید عملیات ثبت نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.
6- نحوه فعال سازی کارت سوخت و استفاده از آن در جایگاه های سوخت در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد.

نکات مهم  مورد نیاز ثبت نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی :

1-  مالکان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت سوخت باید مراحل ثبت نام را به ازای هر دستگاه خودرو یا موتورسیکلت با یک کارت بانکی دیگر تکرار کنند.
2- در صورت هر گونه مشکل یا نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی، با شماره 09627 تماس حاصل کنند.
3- مالکان خودرو یا موتور سیکلت دارای کارت سوخت که رمز آن را فراموش کرده اند، امکان بازیابی رمز برای آنها فراهم شده است و نیاز به ثبت نام ندارند.

بر اساس این گزارش، قدم‌ های اولیه برای بازگرداندن کارت سوخت از زمستان سال گذشته با اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برداشته شد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همان زمان ‫‫اعلام کرد‬‬ طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت ‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد. ضمن اعلام این خبر هم ‌چنین تاکید شد افرادی که کارت سوخت ندارند، باید به‌ منظور جلوگیری از ایجاد مشکل، نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.