مقایسه هایما S7 و جک S5

این روز‌ها بازار خودروهای شاسی‌بلند در کشورمان بسیار داغ شده است و مردم علاقه خاصی به خرید آنها نشان می‌دهند. اشتیاق به خرید شاسی‌بلند‌ها به‌قدری است که حتی وقتی نسخه استپ‌وی رنو ساندرو تنها با چند میلی‌متر ارتفاع بیشتر عرضه می‌شود، برای خرید آن صف می‌کشند. به همین دلیل شرکت‌های خودرویی زیادی در کشور سراغ عرضه شاسی‌بلند‌های چینی رفته‌اند که به‌دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به شاسی‌بلند‌های وارداتی، می‌توانند بازار خوبی را رقم بزنند. در میان شاسی‌بلند‌های چینی موجود در بازار، این روز‌ها نام دو خودرو بیشتر از بقیه به‌چشم می‌خورد. جک S5 و هایما S7 دو شاسی‌بلند شهری هستند که این روز‌ها برای خرید آن‌ها از طریق نمایندگی باید در صف طولانی انتظار بنشینید یا آنها را در بازار با اختلاف قیمت قابل توجهی خریداری کنید. نکته جالب‌تر این‌که هر دو شاسی‌بلند محبوب در بازه قیمتی یکسانی قرار دارند و از این نظر می‌توان این دو خودرو را با هم مقایسه کرد. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های هر دو خودرو آشنا خواهیم شد.

در ایران

قدمت هر دو خودرو در بازار ایران به سال ۱۳۹۴ باز‌می‌گردد. برای اولین‌بار در سال‌۹۴ جک S5 تنها در نسخه گیربکس دستی توسط کرمان‌موتور، مونتاژ و روانه بازار شد اما یک سال بعد مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک این شاسی‌بلند شهری به بازار آمد. نسخه اتوماتیک ‌S5 از نظر بصری تغییر چندانی نسبت به مدل دستی نداشت و اصلی‌ترین تغییر آن را باید رینگ‌های جدید با سایز بزرگ‌تر دانست. البته گفته می‌شود نسخه اتوماتیک چند آپشن نیز بیشتر از نسخه دستی داشت. در مجموع از عرضه این خودرو به بازار ایران، حدود ۴ سال می‌گذرد و در این مدت محبوبیت خوبی را در بازار کسب کرده است. در مقابل، هایما S7 نیز برای نخستین‌بار در همان سال توسط ایران‌خودرو پا به بازار خودرو ایران گذاشت. این خودرو نیز یک شاسی‌بلند شهری بود که از نظر ابعاد تقریبا در کلاس هم‌وطن خود یعنی جک S5 قرار می‌گرفت. ایران‌خودرو ابتدا نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی هایما S7 را به ویترین محصولات افزود اما سال گذشته شاهد عرضه نسخه جدید آن بودیم که به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژر مجهز بود. البته این تنها تغییر S7 نبود و علاه‌بر آن، تغییراتی در ظاهر، امکانات و بخش فنی نیز رخ داده بود. به‌عبارت دیگر S7 یک‌سال بعد از S5 در ایران به‌روز‌رسانی شد اما به‌روز‌رسانی آن، مفصل‌تر از S5 بود.

مقایسه هایما S7 و جک S5

طراحی

در زمینه طراحی در همان نگاه نخست می‌توان به شباهت نمای جلو جک S5 با نسل پیشین هیوندای توسان پی برد. البته نمای عقب S5 نیز شباهت چندانی به شاسی‌بلند‌های آئودی ندارد. به‌هر حال این ترکیب آسیایی-اروپایی، ظاهر قابل قبول و مشتری‌پسندی را برای S5 رقم زده است. برخلاف S5، طراحی خودرو هایما S7 چندان شبیه برند‌های مطرح جهانی نیست و می‌توان گفت نسبت به آن هویت مستقل‌تری دارد. فضای درون کابین هر دو خودرو نیز در نوع خود قابل قبول است و اختلاف چندانی بین آنها وجود ندارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که از تضاد رنگ درون کابین S7، جذابیت آن را بیشتر کرده است. در مجموع جک به‌دلیل ۱۰ میلی‌متر پهنای بیشتر و ۷۰ میلی‌متر ارتفاع کمتر نسبت به هایما، ظاهر اسپرت‌تری به خود گرفته است و در مقابل هایما نیز به لطف ۱۰۰میلی‌متر طول بیشتر و قد بلند‌تری که دارد، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

مشخصات فنی

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، این دو شاسی‌بلند رقابت بسیار نزدیکی با همدیگر دارند و حتی در بخش فنی نیز به این امر می‌توان پی برد. به‌عنوان مثال هر دو خودرو وزن دقیق کاملا یکسان ۱۵۴۵ کیلوگرمی دارند. همچنین هر دو شاسی‌بلندها از پیشرانه‌های ۴ سیلندر سود می‌برند که به کمک توربوشارژر تقویت می‌شود و استاندارد آلایندگی‌شان یورو ۵ است. تفاوت بین این دو خودرو نیز کاملا جزئی است و جک S5 با پیشرانه ۲ لیتری، ۰.۲ از پیشرانه هایما بزرگ‌تر بوده و به همین دلیل ۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۵ نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به آن تولید می‌کند. نتیجه این پیشرانه بزرگ‌تر، حداکثر سرعت ۱۸۰کیلومتربرساعتی است که حدود ۱۰کیلومتربر‌ساعت بیشتر از حداکثر سرعت هایماست. در مقابل هایما S7 نیز از مخزن سوخت بزرگ‌تر سود می‌برد که با توجه به مصرف سوخت ترکیبی ۹.۶‌لیتری آن در هر ۱۰۰کیلومتر به‌راحتی بیش از ۶۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. این در حالی است که باک جک S5 نسبت به رقیب خود ۶ لیتر کوچک‌تر است و گنجایش ۵۵ لیتر سوخت را دارد. در مجموع همان‌طور که اشاره شد، ۴ اسب‌بخار، قدرت و ۶ لیتر، گنجایش بیشتر چندان اختلاف قابل توجهی نیست که به‌صورت مستقیم در انتخاب مشتریان تاثیر‌گذار باشد.

امکانات

در هر حال حاضر امکانات هر دو خودرو به‌عنوان یک شاسی‌بلند شهری خانوادگی مناسب است، امکاناتی که نمونه مشابه آن در خودروهای خارجی و مدرن امروزی نیز یافت می‌شود. جک S5 از تجهیزاتی همچون سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی همراه با گرمکن و مجهز به راهنما، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های عقب LED، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، تنظیم‌کننده نور صفحه کیلومتر، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، پوشش چرمی فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به‌همراه تنظیم ارتفاع و مموری، گرمکن صندلی‌های جلو، قفل ایمنی کودک، سیستم ایزوفیکس، سیستم ضد‌سرقت، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی هیدرولیک HBA، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، کنترل سرعت خودرو در سر‌پایینی HDC، کنترل ایستایی در سر‌بالایی HAC، ترمز پارک برقی EPB، کیسه هوا راننده و سرنشین جلو با کیسه هوای جانبی جلو جمعا ۴عدد، اخطار‌دهنده فشار باد چرخ‌ها، فرمان برقی به‌همراه Servomotor، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در ۲‌جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌کاناله، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پخش DVD با خروجی AUX و ورودی IPOD، USB، بلوتوث، دارای ۶بلندگو، کلیدهای مولتی‌مدیا روی فرمان، خروجی پاور ۱۲ولت، آنتن شیشه‌ای، کنسول جلو و عقب، شیشه رفلکس، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا در منزل، سنسور باران، شیشه‌های جلو و عقب برقی، گرمکن شیشه جلو، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید و… بهره می‌برد. برای این‌که مقایسه دقیقی بین امکانات این دو شاسی‌بلند داشته باشید، باید گفت هایما S7 نیز امکاناتی از قبیل ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز ضد‌قفل EBD و ABS، سیستم کمک در سربالایی HSA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کنترل کشش TCS، کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی در مجموع ۴عدد، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی ۷‌اینچی دارای پورت AUX، USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، ۴ بلندگو و۲ تیوتر، چراغ روز LED، مه‌شکن‌های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده گرمکن‌دار دارای راهنما،‌ آینه وسط ضد انعکاس نور، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و نمایش میزان باد لاستیک TPMS، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه عقب و شیشه‌های جانبی عقب دودی، غربیلک فرمان چرمی، تودوزی چرم ۲رنگ و تریم داخلی مشکی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، قفل مرکزی، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل در‌‌ها هنگام تصادف، اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن در‌ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، قفل کودک در‌‌های عقب، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربندهای پیش‌کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع، کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای عقب، ایزوفیکس، صندلی راننده ۸‌حرکته برقی گرمکن‌دار و صندلی شاگرد ۴‌حرکته دستی، صندلی‌های عقب تاشو دو‌تکه، چراغ نقشه‌خوان جلو و عقب، کامپیوتر سفری، برف‌پاک‌کن شیشه عقب، پشت‌سری نرم جهت محافظت از سر و گردن، کنسول میانی جلو و عقب، جالیوانی جلو و عقب، سنسور نور و باران، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، اسپویلر و … را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.