احتمال ورود شاسی بلند جک S7

جک S7 به عنوان بزرگ‌ترین خودروی ساخت JAC چین، از پاییز امسال توسط شرکت کرمان موتور در ایران، عرضه خواهد شد.

افزایش نرخ ارز در مقابل پول ملی ایران، خرید مدل‌های کره‌ای و ژاپنی را برای عامه‌ی مردم، غیرممکن کرده است. این شرایط، فرصت مناسبی برای مونتاژکاران برندهای چینی است تا در بازه‌ی قیمتی بالاتر، حضور داشته باشند. خودروهایی مثل، چری تیگو 7، بی‌وای‌دی S7، زوتی دامای X7، کراس‌اورهای لوکس کشور چین هستند که حالا در کلاس قیمتی نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان و بالاتر، عرضه می‌شوند. جدیدترین نمونه از این نوع، شاسی‌بلند پرچمدار جک با نام کامل ریفاین S7 است که به زودی توسط کرمان موتور، پیش‌فروش خواهد شد.

در بازار کشور چین، جک S7 با ۲ پیشرانه عرضه می‌شود. مدل ارزان‌تر، دارای موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر است؛ در حالی‌که نمونه‌ی قوی‌تر با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ، همراه قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر فروخته می‌شود. تمامی نسخه‌های  جک S7، مجهز به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته هستند و مدل ۲ لیتری، امکان تعویض دنده دستی نیز، خواهد داشت. بنا به ادعای شرکت سازنده در بروشور منتشر شده در چین،  جک S7 با موتور ۱.۵ لیتری، ۱۰.۸ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. مدل ۲ لیتری، زمان‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹.۸ ثانیه دارد و با میانگین مصرف سوخت ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عرضه می‌شود.

از مهم‌ترین نکات در طراحی جک S7، ابعاد بدنه و صندوق عقب هستند. این خودرو با طول ۴۷۹۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۷۶۰ میلی‌متر عرضه می‌شود، در حالی‌که فاصله محورهای قابل توجه ۲۷۵۰ میلی‌متر دارد تا راحتی سرنشینان در مقابل زانو با امکان حمل وسایل حجیم در قسمت بار، تضمین شود. جک S7، فضای بسیار خوب ۷۵۰ لیتر در صندوق عقب دارد که با خواباندن صندلی‌های پشت راننده به ۱۳۵۸ لیتر، افزایش پیدا می‌کند.

جک S7 از نظر ایمنی و سطح آپشن‌های رفاهی، فراتر از کراس‌اورهای سنتی ساخت چین عمل می‌کند. نمونه‌ی فول‌آپشن دارای نمایشگر لمسی میان داشبورد، ۱۲.۳ اینچ است و با سه حالت گرافیکی چشم‌گیر، قابل استفاده خواهد بود. این خودرو می‌تواند با صفحه‌ی عریض نمایشگر، در پشت پنل فرمان همراه شود و فاقد عقربه‌های سنتی باشد. فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه‌ در مقابل راننده (HUD)، سیستم سرمایشی قدرتمند و دوگانه با پخش یک‌نواخت هوا در فضای داخلی، ۳ ردیف صندلی برای ۷ سرنشین، ۶ کیسه‌ی هوا، سیستم‌ حفظ تعادل و ایمنی ESP، EBD و ABS،  نمایشگر فشار باد لاستیک، حفظ خودرو در شیب، دوربین و سنسورهای ۳۶۰ درجه، ترمز خودکار همراه با کروز کنترل هوشمند مجهز به افزایش و کاهش خودکار سرعت، هشدار خروج از خط و اعلام خطر به هنگام تشخیص اجسام در نقطه کور، مهم‌ترین امکانات جک S7 هستند.

باید اعتراف کرد، ظاهر لوکس‌ترین محصول جک، با حفظ زبان طراحی این برند، دارای جذابیت است. هرچند که نمی‌توان با قاطعیت از زیبایی یا برتری این خودرو در مقایسه با رقبای پرفروش کره‌ای صحبت کرد، اما جلوه‌ی چشم‌گیر طراحی بدنه از زوایای گوناگون، انکارناپذیر است. ترکیب چراغ‌های جلو با خطوط زیگزاگ کروم در حاشیه‌ی جلوپنجره، حالتی انتقام‌جو برای جک S7 فراهم می‌کند و خطوط عمیق روی بدنه، کامل‌کننده‌ی یک بدنه‌ی اسپرت برای این کراس‌اور چینی است. این شرایط در نمای عقب نیز وجود دارد و با خطوط تیز با چراغ‌های مثلثی، تقویت می‌شود. از سویی دیگر، خلاقیت در طراحی بیرونی  جک S7، با ترکیب اجزای داخل کابین ادامه پیدا نمی‌کند و در این بخش، شاهد تقلید از کراس‌اورهای مرسدس بنز و زبان طراحی این برند آلمانی هستیم.

مدیران کرمان موتور، هنوز قیمت نهایی جک S7 را اعلام نکرده‌اند. شنیده‌ها حکایت از مونتاژ این خودرو با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۷۱ اسب بخار  در  پاییز سال جاری دارد. این نمونه، با آستانه قیمت ۹۹ هزار یوآن (معادل ۱۵ هزار دلار) در چین فروخته می‌شود. مدل فول‌آپشن جک S7  در بازار چین، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری  ۱۹۰ اسب بخار و امکانات کامل، حدود ۱۷۵ هزار یوآن (معادل ۲۴ هزار دلار) قیمت دارد.

 

جک

S7